Aplikacje AR, czyli wykorzystujące rzeczywistość rozszerzoną, to nowatorskie rozwiązanie, skutecznie przyciągające uwagę użytkowników. Jest bardzo chętnie stosowane w biznesie, szczególnie jako narzędzie reklamowe, ale sprawdza się świetnie także w innych dziedzinach, a to dzięki jego szerokim możliwościom. Na czym polega Augmented Reality i jakie ma zalety?

Aplikacje AR – co oznacza rzeczywistość rozszerzona?

Augmented Reality, inaczej rzeczywistość rozszerzona, to nowatorskie połączenie świata rzeczywistego z wirtualnym. Efekt jest wykorzystywany w aplikacjach AR projektowanych najczęściej na urządzenia mobilne. Użytkownik poprzez ich aparat obserwuje rzeczywistą lokalizację, wzbogaconą przez oprogramowanie o grafikę lub animację 3D, dopasowane do „tła”. Najczęściej może wchodzić z nimi w interakcję, np. obracając widoczny obiekt. Wrażenia wzrokowe są często bardzo realistyczne i zapewniają zupełnie nowy efekt, który robi ogromne wrażenie na użytkownikach.

Aplikacje AR posiadają obecnie cały szereg zastosowań, który może być ciągle powiększany – a to dzięki możliwościom, jakie daje rzeczywistość rozszerzona. Doskonale sprawdzają się jako produkt rozrywkowy, ale wykorzystuje się też je w biznesie, np. w celach reklamowych czy w interaktywnych tablicach informacyjnych. Mogą służyć do prezentowania projektów produktów czy budynków, wykonanych w 3D, są także bardzo przydatne w materiałach edukacyjnych.

Aplikacje AR odnoszą bardzo duży sukces, a to dzięki ich interaktywności – ze względu na swój charakter, bardzo angażują użytkowników, których rola nie ogranicza się jedynie do roli obserwatora. Wrażenia wizualne są ważnym aspektem, ale równie ciekawym doświadczeniem jest oddziaływanie na widoczne obiekty 3D – sprawia to, że przekazywane odbiorcy materiały zostaną przez niego zapamiętane, a cały proces będzie sprawiał wrażenie rozrywki, a nie nauki czy oglądania spotu reklamowego.

Aby zamówić tego typu aplikację, wykorzystującą rzeczywistość rozszerzoną, należy znaleźć doświadczoną firmę, która specjalizuje się zarówno w oprogramowaniach tego typu, jak i grafice 3D, stanowiącą podstawę efektowności tego rozwiązania. Doświadczony zespół może przygotować dowolny program, dostosowany do branży klienta, jego wymagań oraz celu, jaki chce dzięki temu osiągnąć.

możliwości aplikacji AR na urządzenia mobilne

Zastosowanie aplikacji AR w biznesie i innych dziedzinach

Przyjrzyjmy się bliżej zastosowaniom aplikacji AR, które są szeroko wykorzystywane w wielu dziedzinach życia. Do najważniejszych z nich należą:

- reklama – skuteczność aplikacji rozszerzonej rzeczywistości w przyciąganiu uwagi odbiorców została szybko zauważona przez biznes. Oprogramowanie tego typu bardzo szybko budzi zainteresowanie większości grup odbiorczych, nie tylko wśród osób młodych czy zainteresowanych nowinkami technologicznymi. Ze względu na swoją interaktywność, z aplikacji bardzo chętnie korzystają osoby w różnym wieku i związane z różnymi branżami. Świetnie sprawdzają się podczas promocyjnych eventów i na targach, zapewniając przyciągnięcie uwagi wielu osób oraz wyróżnienie się na tle konkurencji.

- Edukacja – ważnym zastosowaniem jest także rozszerzenie materiałów edukacyjnych, przeznaczonych zarówno dla dzieci, jak i starszych odbiorców. Podręczniki szkolne oraz do samokształcenia się są wzbogacane o aplikację AR, którą użytkownik może pobrać na swoje urządzenie mobilne. Na wybranych stronach książki zamieszczane są kody QR, które po zeskanowaniu odtwarzają na telefonie czy tablecie odpowiednią animację, objaśniającą dane zagadnienie czy rozszerzającą omawiany temat.

- Wystrój wnętrz – aplikacje rozszerzonej rzeczywistości umożliwiają także dopasowanie do istniejących pomieszczeń zupełnie nowych aranżacji, poprzez wyświetlenie przez urządzenie mobilne nowego koloru podłogi, ścian czy dodanie mebli. Możliwości są nieograniczone, a użytkownik może w szybki sposób sprawdzić, jak dane wnętrze będzie wyglądało po zmianach.