Co zrobić po zerwaniu paska rozrządu na drodze?

Pojazdy mechaniczne to bardzo ważne maszyny umożliwiające bezproblemowe przewożenie ludzi oraz ładunków zarówno na krótkich, jak i dalekich trasach. Warto mieć na uwadze to, że mechanizmy wykorzystywane w pojazdach obejmują różne elementy, które mogą ulec uszkodzeniu albo zużyciu. Jednym z przykładów jest pasek rozrządu. Jeśli dojdzie do jego zerwania to należy liczyć się z poważnymi konsekwencjami.

Zasady postępowania przy zerwaniu paska rozrządu w czasie jazdy

Trzeba pamiętać, że teoretycznie dalsza jazda jest możliwa pomimo zerwania paska. Nie jest to jednak zalecane ze względu na możliwość uszkodzenia elementów, które są napędzane tym paskiem. Element ten jest odpowiedzialny za synchronizowanie pracy wałka rozrządu i korbowodu.

Dzięki paskowi zawory mają możliwość otwierania i zamykania się w stosownych momentach. Gdy dojdzie do zerwania paska rozrządu, wówczas zawór może się zderzyć z tłokiem. To z kolei może doprowadzić do bardzo poważnego uszkodzenia silnika.

Zwykle koszt naprawy jednostki napędowej uszkodzonej przez zerwany pasek rozrządu sięga kwot od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Wszystko zależy od marki, modelu, rocznika i wersji silnikowej auta. Czasami uszkodzenia wywołane przez zerwany pasek są mniejsze, ale ryzykowanie dalszej jazdy nie ma sensu.

Jeśli pasek zostanie zerwany, wówczas jedynym wyjściem jest wyłączenie silnika, zatrzymanie i oznaczenie pojazdu (światła awaryjne + trójkąt ostrzegawczy) oraz wezwanie pomocy drogowej, którą można na przykład znaleźć za pośrednictwem serwisu PomocDrogowa.info. Porządne pomoce drogowe zajmują się holowaniem uszkodzonych samochodów do warsztatów lub w inne miejsca.

Zapobieganie problemom związanym z zerwaniem paska rozrządu

Jeśli chodzi o układ rozrządu to pasek jest bez wątpienia jednym z najwrażliwszych elementów. W związku z tym konieczne jest regularne sprawdzanie jego stanu. Wymiany trzeba dokonać po wykryciu pęknięć oraz innych wad.

Dodatkowo zalecana jest wymiana paska rozrządu co 80-100 tysięcy kilometrów. Wraz z paskiem dobrze jest wymienić resztę elementów rozrządu. Pozwoli to uniknąć kosztownych i nieprzyjemnych awarii w przyszłości.

Dobrą wiadomością jest to, że w Polsce działa sporo serwisów zajmujących się usługami związanymi z wymianą pasków oraz całych rozrządów. Dzięki Internetowi, ich poszukiwanie jest łatwe i szybkie.