Szerokim echem w lokalnych mediach odbiła się historia młodego mieszkańca Bielska-Białej, który z powodu zgubienia paszportu miał problem z wydostaniem się z Egiptu. Co zrobić w takiej sytuacji, pozostając poza terytorium swojego kraju? Gdzie się udać i jak sobie poradzić?
Kiedy już zdamy sobie sprawę tego, że dokument paszportowy zaginął, warto jak najwcześniej podjąć pierwsze kroki. Przede wszystkim trzeba się skontaktować z Ambasadą Rzeczypospolitej Polskiej w Kairze w celu anulowania ważności dokumentu. Osoby pełnoletnie dokonują zgłoszenia we własnym zakresie i muszą posiadać przy sobie dowód osobisty bądź inny dokument potwierdzający tożsamość. W przypadku dzieci formalności dopełnia rodzic lub opiekun prawny.
Zdarzają się sytuacje, w których obywatel Polski gubi paszport w kraju, gdzie Polska nie posiada placówki konsularnej. W takim przypadku należy udać się do najbliższego konsulatu któregokolwiek z państw Unii Europejskiej. Jeżeli istnieje podejrzenie, że ktoś ukradł dokument, sprawę natychmiast powinno się zgłosić na policję. Mając na uwadze formalności związane z paszportem, nic dziwnego, że wiele osób z Bielska Białej decyduje się na urlop np. na Bałkanach – sprawdź, czy do Chorwacji potrzebny jest paszport?
Paszport tymczasowy
Po potwierdzeniu danych osobowych przez pracowników ambasady można otrzymać paszport tymczasowy, który umożliwia powrót do kraju. Do jego wydania niezbędne jest dostarczenie odpowiedniego podania oraz dwóch zdjęć paszportowych. Tymczasowy dokument umożliwia wyłącznie jedną podróż. W razie zgubienia paszportu nie ma możliwości wyrobienia standardowego wariantu w ambasadzie ani polskim urzędzie konsularnym. Standardowe dokumenty obowiązujące przez 10 lat wydawane są wyłącznie w polskich urzędach.
Koszt wydania paszportu tymczasowego
Najważniejszy w tym przypadku jest powód utraty dokumentu. Może się zdarzyć, że pracownicy ambasady stwierdzą, iż właściciel dokumentu miał ewidentny wpływ na jego zniszczenie bądź utratę i w takiej sytuacji może zostać obciążony nawet trzykrotną stawką.
Ubezpieczenie
Wykupując odpowiednią polisę assistance, która obejmuje taki zakres pomocy, firma ubezpieczeniowe będzie zobligowana do udzielenia niezbędnych informacji w tego typu trudnej sytuacji. W zależności od warunków umowy towarzystwo ubezpieczeniowe może nawet zwrócić poszkodowanemu wszelkie koszty poniesione w związku z wydaniem nowych dokumentów. Polecamy wykupienie ubezpieczenia turystycznego assistance niezależnie od tego, czy wybierasz się do Egiptu, czy gdziekolwiek indziej, np. na Bałkany. Przed wyjazdem w tym drugim kierunku poszukaj odpowiedzi na pytanie, czy trzeba mieć paszport do Czarnogóry?
Jak uniknąć zgubienia paszportu?
Zgubienie dokumentów paszportowych może nieść ze sobą poważne, przykre konsekwencje. Istnieją kraje, w których kradzieże tego typu są częstym zjawiskiem. Złodzieje mogą wykorzystać dokumenty np. do zaciągnięcia kredytu. Jadąc za granicę, warto więc pamiętać o kilku podstawowych zasadach.
- Wykonaj kopię swoich najważniejszych dokumentów i schowaj je w innym miejscu niż to, w którym przechowujesz oryginały.
- Trzymaj dokumenty w szczelnie zamykanej kieszeni i miej go zawsze przy sobie
- Nigdy nie zostawiaj paszportu w miejscu przez nikogo niepilnowanym.
- W wielu miejscach możesz korzystać ze skrytek, w których Twoje dokumenty będą bezpieczne.
Po więcej informacji na temat formalności związanych z zagranicznymi wyjazdami zapraszamy do serwisu https://paszporty.com.pl/.