Media społecznościowe już od momentu wielkiego boomu na Facebooka, stały się kością niezgody wśród specjalistów SEO. Jedno uważają bowiem, że social media mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie, natomiast inni, że takiego wpływu nie ma w ogóle. Jaka jest prawda i czy da się określić, jak duże znaczenie rzeczywiście mają media społecznościowe w procesie pozycjonowania strony internetowej?

 

Pozycjonowanie a social media – z punktu widzenia Google

Chcąc rozstrzygnąć spór, najlepiej jest zasięgnąć wiedzy… u źródła, a więc w samym Google. Opinii pracowników wyszukiwarki nie ma może zbyt dużo, ale czasami można znaleźć wśród nich prawdziwe perełki, które wiele mówią nam o niektórych aspektach – również jeżeli chodzi o skuteczne pozycjonowanie stron www, którym zajmuje się chociażby http://www.mateuszkozlowski.pl. W tym wypadku taką perełką była wypowiedź Matta Cuttsa, jednego z najważniejszych osób w Google, który stwierdził, że treści i linków w social media jest tak wiele, że roboty Google – mimo najszczerszych chęci – mogłyby nie nadążyć za ich indeksowaniem. Dlatego też linki w social media mają atrybut nofollow, a więc nie są śledzone przez boty.

Wyjątkiem w tym przypadku jest Google+ - linki tam mogą mieć wartość dofollow i być śledzone przez roboty wyszukiwarki. Według wielu ekspertów czynnikiem rankingowym mogą być też kręgi Google+, co jak się okazuje jest tylko wyjątkiem od reguły.

 

Social media nie mają BEZPOŚREDNIEGO wpływu na pozycjonowanie!

Jeżeli więc prowadzisz aktywne kampanie na Facebooku, Twitterze czy Linkedin, nie licz na to, że wrzucane tam linki pozwolą Ci na bezpośredni wzrost pozycji strony. Jednak bez obaw – jeżeli prowadzisz kampanie w social media to bardzo dobrze, ponieważ mogą one bardzo mocno wzmocnić i spopularyzować Twoją markę w Internecie, a do tego – zwiększyć ruch na stronie, zmniejszyć współczynnik odrzuceń i sprawić, że użytkownicy dłużej przeglądać będą stronę. A to jest bardzo dobrze widziane przez Google i może mieć wpływ na pozycjonowanie!

Jak więc widzisz, social media i pozycjonowanie to dwie różne rzeczy, które jednak mogą wchodzić w korelacje. I chociaż specjalista SEO nie ma obowiązku zadbania o Twoją kampanię na Facebooku, bo nie da mu to bezpośrednich efektów, Ty – jako właściciel swojego biznesu – możesz zająć się tym samodzielnie. Na pewno na tym nie stracisz – również pod kątem SEO.

 

Pamiętaj o czynnikach Google związanych z marką!

Chociaż social media nie wpływają bezpośrednio na pozycję strony w Google, Twój brand już tak. Czynniki rankingowe związane z marką są bardzo ważne, dlatego warto o nie zadbać. O czym należy pamiętać, aby pozycjonowanie było skuteczne?

  • Umieszczaniu nazwy Twojej marki w wyrażeniach kluczowych.
  • Cytowanie marki w Internecie - im jest jej więcej, tym jest to lepszy sygnał dla Google.
  • Aktywność… w social media, czyli budowanie marki na Facebooku, Twitterze, Linkedin czy Instagramie, dzięki czemu więcej osób dowie się o Twojej marce i będzie ją częściej wyszukiwać, co również będzie znakomitym sygnałem dla Google.

Pozycjonowanie to kompleksowy i złożony proces, dlatego należy pamiętać o wielu rzeczach – jeżeli więc chcesz być wysoko w Google, pamiętaj że propagowanie marki może Ci w tym pomóc!