Prawie 17 km S1 udostępnione kierowcom - Dankowice połączone z Bielskiem

W przeddzień otwarcia nowego odcinka drogi ekspresowej S1 Bielsko-Biała poczuło wyraźny przypływ nadziei na szybsze dojazdy i nowe inwestycje. Na blisko 12-kilometrowym fragmencie między Dankowicami a Bielskiem oraz na krótszym 5-kilometrowym odcinku do Brzeszcz powstaną pierwsze przejazdy. Dla wielu mieszkańców to zakończenie etapu, który był oczekiwany od lat — i pierwszy praktyczny efekt wielkiej sieci dróg południowej Polski.
- Bielsko-Biała zyskuje bezpośrednie połączenie i nowy węzeł w Hałcnowie
- S1 jako oś komunikacyjna południa Polski i dalsze etapy prac
Bielsko-Biała zyskuje bezpośrednie połączenie i nowy węzeł w Hałcnowie
Oddany do ruchu odcinek od Dankowic do Bielska-Białej ma niemal 12 km, a razem z fragmentem Brzeszcze - Dankowice daje to prawie 17 km nowej ekspresówki. Na węźle Bielsko-Biała Hałcnów trasa S1 łączy się z istniejącą drogą S52 w kierunku Cieszyna. W planach jest także połączenie z dalszym ciągiem S52 w ramach tzw. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej — co uczyni ten punkt jednym z ważniejszych w regionie.
“Warto pamiętać, że to wszystko zaczęło się 25 lat temu” — Przemysław Koperski
Otwarcie fragmentu S1 ma bezpośredni wymiar praktyczny: ma odciążyć przeciążoną krajową “jedynkę”, na której obrazy natężenia ruchu są duże — badania z lat 2020/21 wskazywały natężenia przekraczające 40.000 pojazdów na dobę, a w rejonie węzła Rosta nawet do 50.000.
“Ruch na niej przekracza 40.000 pojazdów na dobę” — Mirosław Suchoń
S1 jako oś komunikacyjna południa Polski i dalsze etapy prac
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje, że udostępniony fragment to część większego projektu, którego pełne ukończenie przewidziano na połowę 2027 roku. Odcinek Oświęcim – Dankowice jest już w pełni gotowy, a fragment między węzłami Oświęcim i Brzeszcze obsługuje ruch od sierpnia — z tymczasowymi ograniczeniami tonażowymi do 3,5 t tam, gdzie trwają jeszcze prace. GDDKiA zapowiada, że odcinek Bieruń – Oświęcim ma zostać udostępniony na zasadzie przejezdności jeszcze w tym roku, a zakończenie prac na nim planowane jest na trzeci kwartał 2026. Budowa odcinka Kosztowy II – Bieruń ruszyła na początku 2025 roku; zakończenie zaplanowano na drugi kwartał 2027.
“Na naszych oczach spełnia się wieloletnie marzenie o drodze ekspresowej S1” — Marek Wójcik
W październiku otwarto też odcinek Przybędza – Milówka, który jest jednocześnie obwiednią Węgierskiej Górki. Ten 8,5-kilometrowy fragment zawiera 2 tunele, 5 estakad i 3 mosty, pokazując skalę inżynieryjną prowadzonych robót.
Mieszkańcy i przedsiębiorcy mogą liczyć, że udostępnienie kolejnych odcinków przełoży się na krótsze czasy przejazdu, lepsze powiązania z aglomeracją śląską i z granicą ze Słowacją oraz łatwiejszy dostęp do terenów inwestycyjnych przyległych do nowego śladu drogi. Dla kierowców oznacza to także konieczność śledzenia tymczasowej organizacji ruchu i ograniczeń tonażowych na sąsiednich fragmentach, dopóki wszystkie roboty nie zostaną definitywnie zakończone.
Informacje o stanie prac i harmonogramach pochodzą z serwisu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
na podstawie: Urząd Miejski w Bielsku-Białej.
Autor: krystian

