KMP ostrzega: Jak nie dać się oszukać w sieci i przez telefon?
W dobie cyfrowych oszustw, coraz więcej osób pada ofiarą wyrafinowanych metod manipulacji, które mają na celu wyłudzenie pieniędzy. Policja apeluje do mieszkańców o zachowanie szczególnej ostrożności w kontaktach z nieznajomymi, zarówno w Internecie, jak i w rozmowach telefonicznych.

Oszustwa metodą na inwestycje – jak działają przestępcy?

W ostatnim czasie wiele osób zgłasza przypadki oszustw związanych z inwestycjami w kryptowaluty. Oszuści często wykorzystują technologię, aby wzbudzić zaufanie swoich ofiar. Proponują atrakcyjne inwestycje w akcje, obligacje czy rzadkie metale, obiecując szybkie i wysokie zyski. Ich taktyka polega na namawianiu ofiar do zainstalowania aplikacji AnyDesk, która umożliwia zdalne sterowanie urządzeniem. Choć program ten jest powszechnie stosowany przez specjalistów IT, to w rękach oszustów staje się narzędziem do przejęcia kontroli nad urządzeniami ofiar.

Jak się bronić przed oszustami?

Aby nie stać się ofiarą oszustwa, należy zachować szczególną ostrożność. Przede wszystkim, w przypadku otrzymania telefonu od rzekomego konsultanta bankowego, warto niezwłocznie rozłączyć się i samodzielnie skontaktować z bankiem, korzystając z oficjalnych numerów dostępnych na stronie internetowej instytucji. Taka ostrożność może uratować nasze oszczędności. Warto również pamiętać, że oszuści często podają się za przedstawicieli instytucji, które mają na celu „ochronę” naszych funduszy przed rzekomymi zagrożeniami. Dlatego też, jeżeli sytuacja budzi nasze wątpliwości, lepiej jest zabezpieczyć część oszczędności, przenosząc je na inny rachunek.

Konsekwencje oszustw – co robić w przypadku straty?

Niestety, oszustwa internetowe są trudne do wykrycia, a szanse na odzyskanie utraconych środków są bardzo niskie. Banki często nie uznają reklamacji, gdyż w wielu przypadkach ofiary same dopuściły do oszustwa, instalując na prośbę przestępców programy do zdalnego dostępu. W przypadku, gdy padniemy ofiarą takiego przestępstwa, kluczowe jest niezwłoczne zgłoszenie sprawy na policję oraz złożenie reklamacji w banku. Pamiętajmy, że cel oszustów jest zawsze ten sam – wyłudzenie pieniędzy i zaciąganie kredytów na nasze dane. W obliczu rosnącego zagrożenia, warto być czujnym i nie dać się zmanipulować. Nasza ostrożność i rozwaga mogą uchronić nas przed utratą oszczędności. Bądźmy świadomi i informujmy innych o zagrożeniach, które mogą nas spotkać w wirtualnym świecie.
Według informacji z: KMP w Bielsku-Białej