Jazzowa Jesień w Bielsku‑Białej - fortepianowy jazz i hołdy dla Tomasza Stańki

2 min czytania
Jazzowa Jesień w Bielsku‑Białej - fortepianowy jazz i hołdy dla Tomasza Stańki

Podczas 23. Jazzowej Jesieni w Bielsku‑Białej publiczność mogła usłyszeć przede wszystkim pianistów — od muzycznej elity po rodzimych twórców — których występy splatały się z pamięcią o Tomaszu Stańce. Cztery wieczory w Bielskim Centrum Kultury przyniosły premiery, reinterpretacje i mocne, emocjonalne wykonania.

  • Jazzowa Jesień jako kontynuacja dziedzictwa Stańki
  • Scena w Bielsko‑Białej pokazała różnorodność i nowe głosy

Jazzowa Jesień jako kontynuacja dziedzictwa Stańki

Festiwal (13–16 listopada) otworzyli artyści, którzy w rozmaity sposób odczytywali spuściznę Tomasza Stańki. Podczas inauguracji prowadzący Marek Tomalik podkreślał wagę dialogu z twórczością trębacza, a do organizacji wydarzenia włączyła się córka artysty, Anna Stańko, która współtworzy program od 2005 roku.

“To była bardzo piękna historia. […] Dobrze, decyduję się, zrobimy to razem” — mówiła Anna Stańko, przypominając początki festiwalu i dziękując władzom miasta za współpracę.

W programie znalazły się projekty dedykowane Tomaszowi Stańce, między innymi wykonania Marcina Wasilewskiego i towarzyszących mu muzyków w projekcie “The Music of Tomasz Stańko” oraz recital kubańskiego pianisty Davida Virellesa, który koncert poświęcił pamięci Stańki.

Scena w Bielsko‑Białej pokazała różnorodność i nowe głosy

Publiczność nagradzała artystów gromkimi brawami — bis otrzymało m.in. wystąpienie Shai Maestro z The Guesthouse Quartet. W programie pojawiły się też międzynarodowe projekty łączące wpływy afrykańskie, kubańskie i klasyczne; Raphael Rogiński przedstawił premierowy materiał inspirowany twórczością Stańki, a Craig Taborn zaprezentował projekt łączący kameralistykę z groove’em i wpływami afrykańskimi (Taborn w październiku otrzymał prestiżowy grant MacArthur Foundation).

W finałowym wieczorze zabrzmieli młodzi bielscy artyści — między nimi Piotr Matusik ze swoim Trio Native Dancer — oraz projekt Nonet Agi Zaryan, który zamknął festiwal mocnym, wokalnym akcentem. W trakcie imprezy w Cafe Maria odbył się odsłuch niepublikowanych nagrań Tomasza Stańki z serii “Polish Radio Sessions 1970–91”, z udziałem Anny Stańko i ekspertów.

“W centrum tego, co się tutaj zadziewa, pozostaje dialog z Tomaszem Stańką. Organiczna i twórcza droga podtrzymywania dziedzictwa trębacza” — podkreślał Marek Tomalik.

Organizatorzy podtrzymali też festiwalowe zwyczaje: prezentację prac plastycznych Joanny Stańko w foyer BCK oraz muzykę w audiofilskim wydaniu przygotowaną przez firmę Hi‑Fi Studio.

na podstawie: UM Bielsko-Biała.

Autor: krystian