Kompatybilność z usługami Apple Homekit - na co trzeba zwrócić uwagę?

W dobie rosnącej automatyzacji i popularności narzędzi smart home wzrasta również zainteresowanie usługą Apple HomeKit. Kalifornijski gigant od lat wyznacza trendy w zakresie nowoczesnych, a przy tym intuicyjnych i przyjaznych użytkownikowi technologii. Czym jest HomeKit i o czym należy pamiętać przy wyborze urządzenia do współpracy z tym systemem?

Czym jest HomeKit?

HomeKit to technologia pozwalająca na kontrolę wszystkich urządzeń smart home z poziomu jednej aplikacji zainstalowanej na dowolnym urządzeniu z systemem iOS. Kupując urządzenie z łącznością pozwalającą na jego kontrolę, ta zazwyczaj odbywa się za pośrednictwem dedykowanej aplikacji. 

Sprawia to, że dla każdego kolejnego urządzenia od innego producenta, użytkownik musi znaleźć na swoim smartfonie miejsce na zainstalowanie osobnego oprogramowania. Posiadanie kilku urządzeń wspierających inteligentny dom staje się wtedy uciążliwe, a sterowanie nimi powolne i mało przejrzyste. 

Jak możemy przeczytać na stronie Cododomu.pl: https://cododomu.pl/apple-homekit-co-warto-wiedziec-o-tym-systemie-smart-home/, HomeKit pozwala na podłączenie wszystkich wspomnianych urządzeń z jedną aplikacją, grupowanie ich na sekcje w postaci pięter czy pokoi, a następnie wygodne sterowanie nimi z poziomu czytelnego interfejsu. 

Możliwe staje się nawet użycie scenariuszy umożliwiających w pełni autonomiczne sterowanie całymi grupami urządzeń, co w przypadku powrotu do domu pozwala na przykład na jednoczesne podniesienie rolet, włączenie muzyki z odtwarzacza oraz włączenie oświetlenia. Niestety nie każde akcesorium jest kompatybilne z systemem HomeKit. Istnieje jednak kilka zasad, które pomogą uniknąć kłopotów z kompatybilnością, a nawet przyniosą rozwiązanie, gdy już po zakupie dane urządzenie okaże się niewspierane przez firmę Apple. 

Certyfikacja Apple, czyli o czym pamiętać przed zakupem

Budując system inteligentnych urządzeń kompatybilnych z HomeKit, należy pamiętać, że tylko część akcesoriów posiada oficjalny certyfikat Apple pozwalający na bezproblemową ich konfigurację z poziomu aplikacji Dom. Dodatkowo warto wiedzieć, że certyfikacja ta dotyczy konkretnych produktów, nie firm. 

Takie rozwiązanie decyduje o tym, że często jedynie najpopularniejsze produkty danej firmy zostają dopuszczone do współpracy z HomeKit, a obsługa reszty z nich wciąż będzie polegać na dedykowanych aplikacjach firm trzecich. Certyfikowane urządzenie najprościej rozpoznać po zawartej na pudełku ikonie Dom wraz z informacją o wsparciu technologii inteligentnego domu od Apple.

Gdy urządzenie nie posiada certyfikatu

Nawet jeśli okaże się, że dane urządzenie nie uzyskało wsparcia ze strony Apple, wciąż możliwe jest jego wykorzystanie w systemie HomeKit. W tym celu można przy pomocy zewnętrznych programów zainstalować specjalne "wtyczki" pozwalające na obsługę urządzeń w zakresie HomeKit. Należy jednak pamiętać, że rozwiązanie to nie jest wspierane przez Apple, więc cechuje się niskim profilem bezpieczeństwa i nie jest zalecane. 

Technologia HomeKit pozwala na łączenie wielu urządzeń automatyki domu takich jak żarówki czy rolety oraz ich obsługę z poziomu jednej aplikacji. Należy jednak pamiętać, że w celu skorzystania z tej usługi, urządzenie powinno być objęte certyfikatem Apple HomeKit, ponieważ tylko to jest gwarantem wygody instalacji, poprawności działania oraz bezpieczeństwa.