Wiemy już, jakie firmy startowały w przetargu na budowę odcinka S1 Mysłowice - Bielsko-Biała. Do przetargu przystąpiło aż 10 przedsiębiorców, którzy chcą podjąć się budowy ostatniego odcina długo wyczekiwanej drogi.
Jakie zadania czekają firmę, która zostanie wyłoniona w przetargu?
Jak piszę GDDKiA - Wykonawca, którego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, będzie musiał zaprojektować i wykonać dwujezdniową drogę krajową klasy GP (obwodnicę Oświęcimia), która przebiegać będzie po nowym śladzie i zostanie dołączona do istniejącej DK44.
To nie lada wyzwanie. Droga S1 ma przecinać województwa małopolskie i śląskie, powiaty oświęcimski i bieruńsko - lędzińsk. Do tego firma będzie musiała w imieniu i na rzecz GDDKiA uzyskać wszystkie zgody, porozumienia i niezbędne decyzje do rozpoczęcia budowy. Dodatkowym utrudnieniem przeprowadzenia inwestycji jest fakt, że część drogi będzie przebiegała w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz - Birkenau.
Jak informuję GDDKiA - W związku z tym został opracowany „Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz – Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945) dla inwestycji pn. „Budowa drogi ekspresowej S-1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej”, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.
Droga szybkiego ruchu, o której mowa to 40 kilometrowa trasa od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej. Każdy kto pokonuję ten odcinek wie, że nowa inwestycja zwiększy bezpieczeństwo oraz komfort pokonywanej drogi.
GDDKiA planuje przeznaczyć na budowę S1 650 mln 699 tys. złotych, z dziesięciu ofert - osiem firm przygotowało ofertę mniejszą niż posiadany budżet zamawiającego.