Co to jest franczyza?

Franczyza to bardzo dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy pragną prowadzić swój biznes, ale nie do końca mają na niego pomysł. Działalność tego typu jest pewną drogą do zarobku i ma wiele zalet. Czym jest franczyza? Kim jest franczyzodawca? Jakie plusy są z tym związane?

Pojęcie franczyzy

Europejski Kodeks Etyczny Franczyzy wskazuje, że franczyza jest systemem sprzedaży usług i towarów, jaki bazuje na współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami niezależnymi prawnie. Okazuje się, że liczne badania jasno wskazują, że firmy działające na tej zasadzie rzadziej upadają. Umowa franczyzy jest zawierana  pomiędzy franczyzobiorcą a franczyzodawcą. W niej zawarte są wszystkie obowiązki i prawa obu stron. W tym przypadku, za odpowiednią gratyfikacją, franczyzobiorca korzysta z:

  • know-how,
  • nazwy franczyzodawcy,
  • wsparcia handlowego i technicznego,
  • znaku towarowego,
  • sposobu postępowania i prowadzenia działalności.

Podczas decyzji co do prowadzenia tego typu firmy skorzystać można z doświadczenia i wiedzy, jakie ofiaruje franczyzodawca. Jego korzyści wiąże się z wynagrodzeniem, lecz też z powiększaniem rynku zbytu przy mniejszym wkładzie własnym.

Jakie rodzaje franczyzy są najczęściej spotykane?

Franczyza ze względu na rodzaj działalności dzieli się na dystrybucyjną i usługową. Franczyza dystrybucyjna bazuje na tym, że franczyzodawca udostępnia know-how co do wiedzy o sprzedaży i asortymentu towarów. Tutaj przedsiębiorca działający w oparciu o licencję prowadzi sprzedaż pod danym znakiem towarowym franczyzodawcy. Zazwyczaj z takiej opcji korzystają firmy odzieżowe, spożywcze, kosmetyczne, stacje paliw, artykuły przemysłowe, biżuteria i upominki.

Usługowa franczyza wiąże się z udostępnieniem know-how jako procedury wykonywanych usług. W tym przypadku także prowadzi się punkt usługowy pod znakiem towarowym, jaki użycza franczyzodawca. Co ciekawe, najczęściej spotykane franczyzy usługowe dotyczą gastronomii, turystyki, hotelarstwa, bankowości, finansów i edukacji.

Franczyzodawca

Najprościej rzecz ujmując, franczyzodawca jest właścicielem marki i znaku towarowego. Przetestował on konkretną koncepcję biznesową sieci i odniósł sukces na rynku, ciesząc się rentownością. To osoba, która przekazuje franczyzodawcy wiedzę odnośnie prowadzenia działalności pod szyldem sieci. Aspekty te dotyczą know-how, czyli poufnej wiedzy technicznej o tym, jakie procesy są niezbędne w prowadzeniu biznesu i jakie dają wymierne efekty, jeśli chodzi o systemy franczyzowe. Zadaniem franczyzodawcy jest wywiązywanie się z każdego punktu umowy franczyzowej, jak i działanie zgodnie z operacyjnym podręcznikiem.

Franczyzobiorca

Franczyzobiorca to przedsiębiorca niezależny, który działa pod szyldem sieci franczyzowej. Sam finansuje zakup danych towarów i ponosi koszty inwestycji, jak również jest właścicielem całego wyposażenia, które znajduje się w jego punkcie. Źródłem jego zysku może być sprzedaż i marża, o czym sam decyduje. Obowiązkiem franczyzobiorcy jest ponoszenie opłaty franczyzowej w związku z licencją oraz opłat w formie rat finansowych co do towarów, jakie kupuje u franczyzodawcy. Jego obowiązkiem jest (tak samo, jak franczyzodawcy) wywiązywanie się z umowy franczyzowej, działając zgodnie z podręcznikiem operacyjnym.