W Bielsku-Białej grasują oszuści, którzy podszywają się pod funkcjonariuszy z Centralnego Biura Antykorupcyjnego i próbują wyłudzić pieniądze. Oszuści dzwonią, twierdząc, że oszczędności zgromadzone na kontach i lokatach bankowych są zagrożone kradzieżą przez grupę przestępczą hakerów komputerowych. Przypominamy – policjanci ani funkcjonariusze innych służb państwowych nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwonią z takim żądaniem!

Telefony od fałszywych agentów odebrało dzisiaj już paru bielszczan. Oszuści, przedstawiając się za agenta z Centralnego Biura Antykorupcyjnego, przekonują, że rozpracowywują grupę przestępczą hakerów komputerowych, która kradnie oszczędności bankowe lub wyłudza kredyty, posługując się danymi ze „zhakowanych” kont bankowych. Straszą, że w ten sposób szajka może ukraść pieniądze z konta już lub włamała się na konto bankowe. Dążą do wypłacenia pieniędzy i przekazania ich agentom lub przekazania danych do konta uprawniających do wykonania przelewu. Przestępcom jak dotąd nie udało się nikogo oszukać.

PAMIĘTAJ!

- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem!

- Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach! Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust!

- Nigdy w takich sytuacjach nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku i nie przekazuj nikomu swoich danych, numerów PIN i haseł!

- Po takiej rozmowie natychmiast zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer i opowiedz o tym zdarzeniu. Poinformuj Policję.

Przypominamy, że policjant, który podejmuje czynności służbowe w cywilu i nie jest umundurowany, MUSI podać stopień, imię i nazwisko i okazać legitymację służbową w taki sposób, aby osoba, wobec której podejmuje czynność służbową, miała możliwość odczytania numeru i nazwy organu wydającego legitymację oraz nazwiska policjanta. Pamiętajmy, że policjanci nigdy nie żądają pieniędzy za prowadzone czynności ani też nie pośredniczą w przekazywaniu gotówki!

Jak działają oszuści?

- dzwonią na telefon stacjonarny, a numery wybierają z książki telefonicznej,

- rozmowę prowadzą w taki sposób, aby osoba oszukiwana uwierzyła, że rozmawia z kimś z rodziny i sama wymieniła imię wnuka, czy córki,

- utrzymują stały kontakt telefoniczny lub wykonują do swoich ofiar bardzo wiele połączeń telefonicznych w krótkich odstępach czasu, w celu wywarcia presji psychologicznej i nakłonienia do szybkiego przekazania pieniędzy oraz utrudnienie kontaktu z członkami rodziny, w celu zweryfikowania całej sytuacji,

- kiedy wyczuwają, że osoba oszukiwana ma jakieś wątpliwości co do tożsamości dzwoniącego, oszuści bardzo często stosują szantaż emocjonalny.